Αρχική Blog Σελίδα 3

Συνάντηση Μητροπ.Θηβών με Φοιτητές

Την Τρίτη 30 Απριλίου 2019 ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Γεώργιος συναντήθηκε με φοιτητές της επαρχίας μας στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων της Μητροπόλεως στη Λιβαδειά. Ο Σεβασμιώτατος συνομίλησε με τα παιδιά, ενώ στο τέλος τους επέδωσε χρηματικά βοηθήματα ως μια βοήθεια για τις σπουδές τους. Συνολικά εδόθησαν επιταγές σε 50 φοιτητές. Επίσης, η εταιρεία «ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ – ΟΜΙΛΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ» δια του εκπροσώπου της και Διευθυντή Δημοσίων Σχέσεων του εργοστασίου κ. Ιωάννη Καραβά επέδωσε επιταγές σε 15 φοιτητές.

Οι φοιτητές ευχαρίστησαν τον Σεβασμιώτατο για την στήριξη που τους παρέχει τόσο ο ίδιος όσο και η Μητρόπολη και ο Σεβασμιώτατος κ. Γεώργιος ευχήθηκε στα παιδιά Χρόνια πολλά, υγεία και καλή πρόοδο στις σπουδές τους. Επίσης, ευχαρίστησε την εταιρεία «ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ» για την βοήθεια στο κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο της Μητροπόλεώς μας.

Το αναστάσιμο πανηγύρι της Νέας Πέμπτης 2019 στη Βαγγελίστρα Μαριναίικων εν Βανάτω Ζακύνθου

Όπως έχει καθιερωθεί κατά τα τελευταία δεκατέσσερα χρόνια, λειτουργήθηκε σήμερα, Πέμπτη της Διακαινησίμου (2 Μαΐου 2019), το ανοιξιάτικο εκκλησάκι της Βαγγελίστρας, ιδιοκτησία της Οικογένειας Αβούρη στον συνοικισμό Μαριναίϊκα Μπανάτου, ενός γραφικού ιερού χώρου μέσα στα λιόφυτα και τα κυπαρίσσια, του οποίου την ευθύνη έχει η ευγενέστατη κ. Έλλη Αβούρη και τα άξια τέκνα της.

Ευάριθμοι φιλέορτοι προσήλθαν από την πόλη και την ευρύτερη περιοχή, συνδυάζοντας το προσκύνημα με μιαν υπέροχη βόλτα στο μαγιάτικο τοπίο της κωμόπολής μας. Φέτος συνέπεσε, η Εκκλησία μας να τιμά σήμερα (2/5) και την ανακομιδή των λειψάνων του Αγίου Αθανασίου του Μεγάλου. Σημειωτέον ότι, σε κάποιους τόπους της Ορθοδοξίας, αυτή την ημέρα την ονομάζουν «Μάη-Θανάση».

Κατά την διάρκεια της Ευχαριστιακής Σύναξης, στην οποία με τον Εφημέριο π. Παναγιώτη Καποδίστρια συλλειτούργησε ο π. Ιωάννης Ρένεσης (Εφημέριος Φαγιά και Δράκα), έγινε η καθιερωμένη Αρτοκλασία και αναγνώστηκε η ευχή για τα πασχαλινά αυγά, ενώ έψαλαν οι κ.κ. Χρυσοβαλάντης Δρογγίτης και Σπυρίδων Σαρατσένος.

Στην ομιλία του ο οικείος Εφημέριος τόνισε την αναγκαιότητα της ουσιαστικής συμμετοχής μας στο υπερφυές γεγονός της Ανάστασης του Θεανθρώπου ως προϋπόθεσης για ελπίδα του σύγχρονου απελπισμένου ανθρώπου και διέξοδο του αποπροσανατολισμένου κόσμου μας. «Η μετοχή στο πάθος ενός Χριστού Εσταυρωμένου μόνον, δίχως την προοπτική Ανάστασης» είπε «οδηγεί σε πνευματικό αδιέξοδο, ενώ η πεποίθηση στον Αναστημένο προεκτείνει στην αιωνιότητα την ανθρώπινη επιβίωση και χαριτώνει με Διάρκεια κάθε γήινη πραγματικότητα»!

Μετά το πέρας της ευφρόσυνης και κατανυκτικής θείας Λειτουργίας ακολούθησε πλούσιο πρόγευμα στις απλωσιές της φύσης, γύρω από το ναΰδριο. 

Πηγή:nyxthimeron.com

Υποδοχή τιμίου Λειψάνου του Αγίου Νεκταρίου στη Θεσσαλονίκη

Με κάθε λαμπρότητα και τιμή ο πιστός λαός της Θεσσαλονίκης υποδέχθηκε σήμερα το απόγευμα το τίμιο Λείψανο του Αγίου Νεκταρίου, από την Αίγινα, στον Ιερό ναό Παναγίας Λαοδηγήτριας. Το τμήμα του τιμίου Λειψάνου του Αγίου μετέφερε από την Αίγινα ο Αιδ/τος Πρωτ. Εμμανουήλ Πουλάκης ενώ το υποδέχθηκε στον προαύλιο χώρο της Εκκλησίας ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Αμορίου κ. Νικηφόρος. Μετά τη σύντομη δέηση που πραγματοποιήθηκε το ιερό λείψανο του Αγίου καθώς και η εικόνα της Ζωοδόχου Πηγής μεταφέρθηκαν λιτανευτικώς στις γειτονιές της ενορίας. Στη συνέχεια ακολούθησε ο πανηγυρικός αρχιερατικός εσπερινός , στον οποίο χοροστατάτησε ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Αμορίου κ. Νικηφόρος πλαισιούμενος από πατέρες και αδελφούς της Ιεράς Πατριαρχικής Μονής Βλατάδων και από τους Ιερείς και τους Διακόνους της Ιεράς Μητρόπολης. Η προσέλευση του κόσμου και η συμμετοχή του στη λιτανεία και στον πανηγυρικό εσπερινό ήταν μεγάλη. Το Ιερό λείψανο του Αγίου Νεκταρίου θα παραμείνει στην Παναγία Λαοδηγήτρια έως και την Τετάρτη 8 Μαΐου. Θα αναχωρήσει για την Αίγινα μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας.

Φωτορεπορτάζ: Ραφαήλ Γεωργιάδης 

Πηγή:orthodoxianewsagency.gr

Εορτή Ζωοδόχου Πηγής στην Αγία Μονή Ναυπλίου

H Θεομητορική εορτή της Ζωοδόχου Πηγής εορτάζεται  με κάθε λαμπρότητα στο προσφάτως ανακαινισμένο Βυζαντινό μοναστήρι της Αγίας Μονής, στην περιοχή Άριας Ναυπλίου, Παρασκευή 2 Μαΐου 2019.

Την παραμονή της εορτής τελέσθηκε Αρχιερατικός εσπερινός χοροστατούντος του Μητροπολίτη Αργολίδος Νεκταρίου.

 Οι εργασίες αποκατάστασης  που έγιναν στη  Μονή αφορούσαν τη συντήρηση και αποκατάσταση του Καθολικού καθώς και την αποκατάσταση και εκσυγχρονισμό της βορειδυτικής πτέρυγας της μονής και η απόδοση της αρχικής λειτουργικής μορφής και οργάνωσής της, προκειμένου να μπορεί να φιλοξενήσει με ασφάλεια τη συνοδεία των μοναχών. Ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού δημόσιας δαπάνης 1.980.000,00 €.

H Αγία Mονή βρίσκεται κοντά στο προάστιο της Άριας, 3 χιλιόμετρα βορειοανατολικά του Ναυπλίου. Το καθολικό της μονής χρονολογείται περί τα μέσα του 12ου αιώνα και από το 1875 είναι αφιερωμένο στη Zωοδόχο Πηγή. Αποτελεί έναν από τους πλέον σημαντικούς ναούς της μεσοβυζαντινής περιόδου. Σύμφωνα με την κτητορική του επιγραφή, που είναι εντοιχισμένη εξωτερικά, στα δεξιά της κεντρικής εισόδου, ο ναός αποτελεί χορηγία του επισκόπου Άργους και Nαυπλίου Λέοντα, ο οποίος τον ανήγειρε το έτος 1149. Έχει κτιστεί στον τύπο του σύνθετου τετρακιόνιου σταυροειδούς εγγεγραμμένου ναού με τρούλο και αποτελεί μαζί με άλλους ναούς του 12ου και 13ου αιώνα της Aργολίδας μια ιδιαίτερη ενότητα στο πλαίσιο της Ελλαδικής Σχολής Αρχιτεκτονικής. Έξω από τον περίβολο της Mονής βρίσκεται η πηγή του μοναστηριού που φημίζεται για το νερό της. Ορισμένοι ταυτίζουν την πηγή αυτή με την αρχαία Kάναθο που αναφέρει ο περιηγητής τού 2ου αιώνα μ.X. Παυσανίας.

Πηγή:orthodoxianewsagency.gr

Λαμπρός εορτασμός της Ζωοδόχου πηγής στο Κεφαλάρι του Άργους

Πανηγυρικά εορτάσθηκε η εορτή της Ζωοδόχου πηγής στο Κεφαλάρι του Άργους. Την παραμονή της εορτής Πέμπτη 2 Μαΐου  2019 ,τελέστηκε εορταστικός Εσπερινός Ιερουργούντος του Ιερομόναχου Ιγνατίου  Γρηγοριάτη.

Ακολούθησε η λιτάνευση της θαυματουργής Ιεράς Εικόνος της Παναγίας σε όλο το δημοτικό διαμέρισμα, παρουσία των τοπικών αρχών του Δήμου Άργους Μυκηνών με επικεφαλής τον Δήμαρχο Δημήτρη Καμπόσο.

Παραβρέθηκαν οι βουλευτές Αργολίδας Γ.Ανδριανός και Γ.Μανιάτης, και ο Γ.Γκιόλας, ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Π. Τατούλης, ο αντιπεριφερειάρχης Αργολίδος Α. Χειβιδόπουλος, η πολιτευτής Σόνια Ταντάρου Κρίγγου ,ο αντιδήμαρχος Δ. Κρίγγος, Δημοτικοί Σύμβουλοι και πολύς κόσμος κα.

 Η εκκλησία της Ζωοδόχου Πηγής Κεφαλαρίου είναι ένας από τους ομορφότερους ιερούς ναούς της Αργολίδος .Δύο είναι τα βασικά στοιχεία που τον κάνουν ξεχωριστό. Το πρώτο είναι ότι βρίσκεται σε μια περιοχή που το πράσινο και τα νερά του ιστορικού ποταμού Ερασίνου την κάνουν μαγευτική δεύτερο είναι ότι ο ναός είναι χτισμένος μέσα σε ένα σπήλαιο του όρους Χάον. Στο σημείο που βρίσκεται ο ναός, υπήρχε παλαιότερος ναός ο οποίος καταστράφηκε στις 28 Μαΐου του 1918.

Η καταστροφή επήλθε από μια ισχυρότατη έκρηξη σε αποθήκη πυρομαχικών που βρισκόταν κοντά στον ναό. Σε αυτήν την έκρηξη έχασαν την ζωή τους 45 άνθρωποι.. Ο παλιός ναός είναι γνωστός ως: «Παναγία η Κεφαλαριώτισσα».

Πηγή:orthodoxianewsagency.gr

Ο Μητρ.Χίου διένειμε δώρα σε παιδιά ιερέων και πολυτέκνων

O Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Χίου, Ψαρῶν καί Οἰνουσσῶν κ. Μᾶρκος μέ τήν εὐκαιρία τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου καί Εὐαγγελιστοῦ Μάρκου προσεκάλεσε τά παιδιά τῶν ἱερέων τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Χίου,καθώς καί τῶν πολυτέκνων οἰκογενειῶν καί μετά τήν τέλεση τοῦ μεθεορτίου Ἑσπερινοῦ στόν πανηγυρίζοντα Ἱ. Ν. Ἁγ. Μάρκου Βροντάδου τό ἀπόγευμα τῆς Πέμπτης 2 Μαΐου, τούς διένειμε δῶρα, παιγνίδια καί ἐπιμορφωτικά βιβλία, ἐκφράζοντάς τους τήν πατρική ἀγάπη καί τίς εὐχές του.

Ἐτόνισε δέ τήν ἀνάγκη στηρίξεως ἐκ μέρους τῆς Ἑλληνικῆς Πολιτείας τόσον τῆς πολύτεκνης, ὅσον καί τῆς ἱερατικῆς οἰκογενείας καί μάλιστα τῶν ἀκριτικῶν περιοχῶν.

Πηγή:orthodoxianewsagency.gr

Πανηγυρικός Εσπερινός Ζωοδόχου Πηγής στον Μαλακώντα Ερέτριας

Με  κατάνυξη και μέσα σε αναστάσιμη ατμόσφαιρα την Πέμπτη της Διακαίνησιμου 2 Μαϊου 2019 εορτάσθηκε η  Θεομητορική Εορτή της Ζωοδόχου Πηγής στον Ιερό Ναό Παναγίας Ελεούσης Μαλακώντα Ερέτριας η οποία εορτή  έχει καθιερωθεί ως δεύτερη πανήγυρις  λόγω της ιεράς εικόνος της Ζωοδόχου Πηγής η οποία προέρχεται εκ του χωρίου  Αφθόνη της νήσου Μαρμαρά και  τιμάται ιδιαίτερα απο την οικογένεια του Εκκλησιαστικού Συμβούλου κ. Παναγιώτου Αντωνίου και της οικογενείας του αναλαμβάνοντας την αρτία οργάνωση της πανήγυρεως με το παραδοσιακό φαγητό μετά την Θεία Λειτούργια.

Την παραμονή της εορτής τελέσθηκε ο Πανηγυρικός Εσπερινός μετά Αρτοκλασιας προεξάρχοντος του Πανοσ Αρχιμ Θεαγένη εφημέριου της ενόριας  ακολούθησε η λιτανεία της εικόνας με ενδίαμεση στάση στο Δημότικο Σχολείο Μαλακώντα όπου τελέσθηκε δέησις υπέρ υγείας των πιστών με την συμμετοχή πολλών εκ των οποίων της Δημάρχου Ερέτριας κ. Αμφιτρίτης Αλημπατέ.

Την δε κυριώνυμο ημέρα θα τελεσθεί ο Όρθρος και η Πανηγυρική Θεία Λειτουργία και η διανομή του ευλογημένου φαγητού.

Φωτογραφίες Δημήτριος Πετρογιάννης

Πάσχα Κυρίου στην Ιερά Μητρόπολη Βελγίου

Με κατάνυξη και μεγαλοπρέπεια διεξήχθησαν οι ακολουθίες της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδος στην Ιερά Μητρόπολη Βελγίου.

Σε κάθε Ναό και κάθε ενορία των τριών χωρών της Μπενελούξ τις Άγιες ημέρες των εορτών του Πάσχα, οι πιστοί κάθε γλωσσικής και εθνικής προέλευσης, είχαν την ευκαιρία να γίνουν προσκυνητές των Αχράντων Παθών και κοινωνοί της χαράς της Αναστάσεως του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού.

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βελγίου και Έξαρχος Κάτω Χωρών και Λουξεμβούργου κ. Αθηναγόρας προεξήρχε των ακολουθιών στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό των Παμμεγίστων Ταξιαρχών Βρυξελλών, συμπαραστατούμενος από ιερείς και διακόνους της Ιεράς Μητροπόλεως.

Η συμμετοχή του κόσμου στις ακολουθίες των Παθών, την Μεγάλη Πέμπτη, της Αποκαθήλωσης και του Επιταφίου, την Μεγάλη Παρασκευή, της Αναστάσεως το Μεγάλο Σάββατο, του Εσπερινού της Αγάπης την Κυριακή του Πάσχα, αλλά και των εορτών του Αγίου Γεωργίου και των τριών Νεομαρτύρων Ραφαήλ, Νικολάου και Ειρήνης κατά την Διακαινίσιμο Εβδομάδα ήταν μεγάλη και κατέδειξε τον ζήλο των πιστών που κατοικούν στο Κέντρο της Ευρώπης να ζήσουν τα Πάθη και την Ανάσταση του Χριστού.

Το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου, κατά την τελετή της Αναστάσεως, αναγνώσθηκε η Πασχάλια Πατριαρχική Απόδειξη της Α. Θ. Π. του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. κ. Βαρθολομαίου και στην συνέχεια η Εγκύκλιος του Μητροπολίτου Αθηναγόρου, ο οποίος κάλεσε τους πιστούς να ζήσουν το μεγάλο μυστήριο του Πάσχα, με την συμμετοχή τους στο κοινό Ποτήριο της ζωής, ώστε να γευτούν την υπερκόσμια χαρά της Αναστάσεως, την οποία καμία εγκόσμια θλίψη και καμιά πρόσκαιρη κρίση δεν μπορεί να ξεπεράσει.

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βελγίου και Έξαρχος Κάτω Χωρών και Λουξεμβούργου κ. Αθηναγόρας και ο περί αυτόν Ιερός Κλήρος απευθύνουν τον Πασχάλιο χαιρετισμό και εύχονται το ανέσπερο φως της Αναστάσεως να φωτίζει τα σκοτάδια του κόσμου μας και να χαρίζει την ελπίδα της σωτηρίας. Χριστός Ανέστη! Αληθώς Ανέστη!

Χειροτονία Διακόνου από τον Μητρ. Καλαβρύτων στον Ι. Ναό Αγ. Αθανασίου Αιγίου

Σήμερα, Πέμπτη της Διακαινησίμου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Αμβρόσιος προεξήρχε της Θείας Λει-τουργίας εις τον πάνσεπτο Ιερό Ναό Αγίου Αθανασίου Αιγίου, όπου μέσα σε κλίμα πνευματικής χαράς και ιδιαίτερης συγκίνησης τέλεσε την εις Διάκονον χειροτονία τού ευλαβεστάτου Σπυρίδωνος Αλεξόπουλου, ο οποίος είναι έγγαμος, πτυχιούχος της Θεολογικής Σχολής Αθηνών και μεταπτυχιακός σπουδαστής στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.

Στην ομιλία του ο Σεβασμιώτατος εξέφρασε τη χαρά και τη συ-γκίνησή του για το γεγονός της εισαγωγής στον Ιερό Κλήρο ενός νέου ανθρώπου, ο οποίος, όπως είπε, διακατέχεται από ιερό φρόνημα και θυ-σιαστική διάθεση. «Γνωρίζω πολύ καλά τι σημαίνει ένας τέτοιος νέος, με πρότυπα οικογενειακά, που μεγάλωσε μέσα στην Εκκλησία, να εισέρχε-ται στην Ιεροσύνη και μάλιστα, σε μια δύσκολη εποχή. Αλλά, όπου πε-ρισσεύει η αμαρτία, η Χάρις του Θεού είναι πλούσια! Και αυτό το ζούμε την περίοδο της κρίσης στην πατρίδα μας. Ποιος θα περίμενε ότι κά-ποιοι θα υποτιμούσαν σε τέτοιο βαθμό τους ιερείς μας, που είναι οι στυ-λοβάτες της κοινωνίας… Όμως, διαπιστώσαμε, τον ίδιο καιρό, ότι ο λαός μάς συμπαραστέκεται, βλέποντας την αδικία που πάει να συμβεί και… αγκαλιάζει τους ιερείς, διότι ξέρει πολύ καλά τι σημαίνει παπάς στον τό-πο μας, τι σημαίνει  Ορθοδοξία στην Ελλάδα», σημείωσε αρχικά ο σε-πτός Ποιμενάρχης μας.

Εν συνεχεία ο Σεβασμιώτατος, με λόγους πατρικούς, υπενθύμισε στο νέο Διάκονο τη συνεχή εγρήγορση που πρέπει να έχει για τη διακο-νία του Ευαγγελίου του Χριστού, καθώς και τον καθημερινό αγώνα τον οποίο καλείται πλέον να αναλάβει, τόσο για την προσωπική του σωτηρία όσο και την σωτηρία του ποιμνίου του. «Από σήμερα και στο εξής έχεις μία και μοναδική αγωνία: Πώς θα κερδίσεις τις ψυχές των ανθρώπων από τον… βούρκο της αμαρτίας και να τις οδηγήσεις στον Θεό! Για να το κάνεις όμως αυτό πρέπει να ζεις και να αναπνέεις για τον Θεό, να με-λετάς τον Λόγο Του, για να γίνεις τελικά ένας… φάρος που θα ΄΄φωτίζει΄΄ τις ψυχές των συνανθρώπων σου. Να αγωνιάς για την κάθε ψυχή που η Πρόνοια του Θεού σού εμπιστεύεται, καλλιεργώντας τις α-ρετές της αγάπης, της υπομονής και της συγχωρήσεως. Η Ιεροσύνη εί-ναι σταυρός, τον οποίο καλείσαι να σηκώσεις στους ώμους σου με αγά-πη προς τον Θεό και τον συνάνθρωπο, αλλά και με θυσιαστικό φρόνημα και ιερό ζήλο. Εύχομαι η Χάρις του Θεού να σε συνοδεύει, να σε ενδυ-ναμώνει και να σε στηρίζει. Και εσύ με τη σειρά σου να δοξάζεις μέρα και νύχτα τον Θεό που δέχθηκε τη θυσιαστική προσφορά σου», τόνισε στον χειροτονηθέντα.

Ο π. Σπυρίδων, κατά την ομιλία του, εμφανώς συγκινημένος, εξέ-φρασε τις ευχαριστίες του προς τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας, «στα τίμια χέρια του οποίου αφήνεται», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «προκειμένου να τον οδηγήσουν στα κράσπεδα του Ιερού Θυσιαστηρί-ου, ώστε να καταστεί αγαθός και πιστός Διάκονος στον αμπελώνα του Κυρίου μας».

Παράλληλα, δεν παρέλειψε να αναφερθεί σε όσους σημάδεψαν την πορεία τής μέχρι τώρα ζωής του και συγκεκριμένα στους γονείς του Δημήτριο και Χριστίνα, την αδελφή του Μαρία – Ελένη, τη σύζυγό του Αννέτα αλλά και τους γονείς αυτής, Νικόλαο και Ουρανία.

Επίσης, θέλησε ξεχωριστά να ευχαριστήσει τον πνευματικό του πατέρα, Πρωτοπρεσβύτερο π. Χρήστο Τσάκαλο, διότι από την πρώτη στιγμή τον αγκάλιασε με πατρική αγάπη για την πνευματική του προκο-πή και την είσοδό του στα «ενδότερα του καταπετάσματος», τον Πρω-τοσύγκελλο της καθ’ ημάς Ιεράς Μητροπόλεως, Αρχιμανδρίτη π. Ιωα-κείμ Βενιανάκη για το αμέριστο ενδιαφέρον που έχει επιδείξει προς το πρόσωπό του, τον αγαπητό θείο του, Πρωτοπρεσβύτερο π. Γεώργιο Λυμπέρη για τις πολύτιμες συμβουλές που του έχει δώσει για τη νέα πορεία που καλείται να ακολουθήσει, τον Διάκονο π. Λουκά Τσούλη για την αδελφική του αγάπη και όλους τους ιερείς που παραβρέθηκαν στη χειροτονία του.

Τέλος, θερμές ευχαριστίες απηύθυνε προς τους συγγενείς και φί-λους που κατέκλυσαν τον περικαλλή Ιερό Ναό Αγίου Αθανασίου Αιγίου και οι οποίοι με δάκρυα χαράς και συγκίνησης αναφώνησαν «Άξιος!» στο νέο Διάκονο, ευχόμενοι επιτυχία στα νέα του καθήκοντα και δύναμη ώστε να σηκώνει τα βάρη που καλείται να διαχειριστεί στους κόλπους της Εκκλησίας μας.

EΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ

Η εορτή της Οσίας Ματρώνης στη Νέα Ιωνία

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα και την παρουσία πλήθους πιστών τιμήθηκε η σεπτή μνήμη της Οσίας Μητρός ημών Ματρώνης της Αομμάτου και Θαυματουργού στον Ιερό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Νέας Ιωνίας, όπου φυλάσσονται η Ιερά Εικόνα και το Τίμιο και Θαυματουργό Λείψανο της Ρωσσίδος Οσίας.

Την παραμονή της εορτής, Τετάρτη 1 Μαΐου 2019, τελέσθηκε ο Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας κ. Γαβριήλ.

 Την κυριώνυμο ημέρα της εορτής, Πέμπτη 2 Μαΐου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Γαβριήλ χοροστάτησε στην Ακολουθία του Όρθρου και στη συνέχεια τέλεσε την Πανηγυρική Θεία Λειτουργία με τη συμμετοχή κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως.

Στην ομιλία του ο Σεβασμιώτατος, λαμβάνοντας αφορμή από το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της ημέρας, αναφέρθηκε στο θαυμαστό βίο της Οσίας Ματρώνης και στο χάρισμα της θαυματουργίας που η χάρις του Θεού την αξίωσε, προτρέποντας παράλληλα το πολυπληθές εκκλησίασμα να μιμηθεί το θεάρεστο παράδειγμά της μέσα από την έμπρακτη εφαρμογή του βίου και των αρετών της.

Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως

Ο Μητρ. Χαλκιδος Στην Πανήγυρη Της Ανακομιδής Του Ιερού Λειψάνου Του Αγ. Αθανασίου

Την Πέμπτη 2 Μαΐου 2019 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος, με αφορμή την ετήσια μνήμη της ανακομιδής του Ιερού Λειψάνου του Αγίου Αθανασίου, Πατριάρχου Αλεξανδρείας, μετέβη στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό του Μεγάλου Αγίου στην Ενορία του Μύτικα, στην Περιοχή των Δύο Πύργων Χαλκίδος.

Ο Σεβασμιώτατος χοροστάτησε κατά την Ακολουθία του Όρθρου, ενώ προεξήρχε και στην Θεία Λειτουργία, συλλειτουργούντων των Ιεροκήρυκος Αρχιμ. Νεκταρίου Ευγενικού, ο οποίος κήρυξε τον θείο λόγο, Πρωτοπρεσβ. Ηλία Αγιαννίτη, Προϊσταμένου του Ι. Ναού Αγίου Νικολάου Χαλκίδος, Πρωτοπρεσβ. Σταματίου Μπασδέκη, Προϊσταμένου του Ι. Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου Βασιλικού, του Εφημερίου της Ενορίας Πρεσβ. Δημητρίου Παλληκαρίου και των Διακ. Νικολάου Πριμηκυρίου και Ευγενίου Τσάλλα.

Στην Θεία Λειτουργία προσήλθαν πολλοί ευσεβείς χριστιανοί από την ευρύτερη περιοχή της Χαλκίδος και του Ληλαντίου Πεδίου, μεταξύ των οποίων και ο Δήμαρχος Χαλκιδέων κ. Χρήστος Παγώνης, και κοινώνησαν των Αχράντων Μυστηρίων.

Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας ο Σεβασμιώτατος ευλόγησε το παρατεθέν φαγητό – πανηγύρι, το οποίος προσφέρθηκε, κατά την παράδοση πολλών Ενοριών της υπαίθρου στην Τοπική μας Εκκλησία, σε όλους τους ευλαβείς πανηγυριστές, οι οποίοι προσήλθαν για να τιμήσουν τον Άγιο.

ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ

Το τελευταίο Πάσχα στην Κωνσταντινούπολη πριν από την άλωση

H 1η του Απρίλη του 1453 ήταν Κυριακή του Πάσχα. Σαν ψεύτικη, η χαρά εκείνης της ημέρας, επρόκειτο την επομένη να διαλυθεί. Στην Κωνσταντινούπολη άρχισαν να καταφτάνουν τα πρώτα τουρκικά αποσπάσματα και μέχρι τις 5 του μηνός η οθωμανική στρατιά είχε πάρει θέση έξω από τα τείχη. Το Πάσχα που μόλις είχε περάσει, έμελλε να είναι το τελευταίο Πάσχα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.

Ο Γεώργιος Σφραντζής ή Φραντζής, περιγράφει έτσι την άφιξη των εχθρών στο χρονικό από την άλωση σε μετάφραση Αθανασίου Τσακνάκη: «Όταν έλαμψε η άνοιξη, ο αμηράς (σ.σ. ο εμίρης, ο ηγέτης, εννοεί τον Μωάμεθ) εφοδίασε τον στόλο, που είχε κατασκευασμένο, με μικρά και μεγάλα τηλεβόλα, τα οποία είχε προετοιμασμένα, και έπειτα έστειλε μπροστά τον Χαρατή πασά, μαζί με φουσάτο, ο οποίος ήρθε και απέκλεισε την Πόλη. Προτού να έρθει ο αμηράς, ο Χαρατή πασάς πολιόρκησε και κατέλαβε τους πύργους που βρίσκονταν έξω από την Πόλη, στους αγρούς και στα χωριά, στους οποίους ήταν συναγμένοι μερικοί άνθρωποι εξαιτίας τής αιφνίδιας εμφάνισης τού στρατού.

Ένα μέρος απ’ αυτούς υποδουλώθηκε, ένα άλλο μέρος πέθανε από τον λοιμό και την κακοπάθεια, ενώ αρκετοί χριστιανοί αιχμαλωτίστηκαν. Παράλληλα, έρχονταν συνεχώς πολλά από τα αναγκαία και τα απαραίτητα γιά τον πόλεμο, καθώς και πολιορκητικές μηχανές. Έφερναν και πολλά τηλεβόλα. Τόσο μεγάλο ήταν το μέγεθος μερικών από αυτά, που ούτε σαράντα ζεύγη βοδιών δεν μπορούσαν να σύρουν το καθένα, ή και πενήντα ζεύγη βοδιών ή και περισσότερες από δύο χιλιάδες ανθρώπων.»

Ο αμηράς

Στις 2 Απριλίου έφτασε και ο αμηράς μαζί με αναρίθμητο πλήθος στρατού, πεζικού και ιππικού. Αφού ήρθε, έστησε την σκηνή του απέναντι στην πύλη τού αγίου Ρωμανού, ενώ ο στρατός του – σαν την άμμο τής θάλασσας – κατασκήνωσε στην ξηρά που ονομάζεται Εξαμίλι, από την μία παραλία μέχρι την άλλη. Ο στρατός τής Ανατολής έστησε τις σκηνές του στο δεξί μέρος τού αμηρά, μέχρι τις ακτές τής θάλασσας, την Χρυσή πύλη, ενώ ο ευρωπαϊκός στα αριστερά, μέχρι την Ξύλινη πύλη, τις ακτές τού Κερατίου κόλπου. Ο αμηράς ήταν περικυκλωμένος από σκαμμένα χαρακώματα και ξύλινους σταυρωτούς πασσάλους, ενώ έξω από τα χαρακώματα βρίσκονταν οι γενίτσαροι και οι άλλοι ευγενείς τού παλατιού του.

Ο πασάς, που ήταν συγγενής τού αμηρά, ήρθε και κατασκήνωσε πάνω από τον Γαλατά, μαζί με τον στρατό που του εμπιστεύτηκαν. Την ίδια μέρα, έφτασε και ένα τμήμα τού στόλου του και πλησίασε στις ακτές τής θάλασσας τής Πόλης. Ήταν μέχρι και τριάντα τριήρεις και δρόμωνες, καθώς και εκατόν τριάντα πλοία και πλοιάρια και μονήρεις. Έτσι πλησίασε την Πόλη, πολιορκώντας την με κάθε τρόπο και με κάθε μηχανή, έχοντας περικυκλώσει – από ξηρά και από θάλασσα – τα δεκαοχτώ μίλια τής Πόλης.

Ο βασιλιάς διέταξε να τοποθετήσουν την βαρύτατη σιδερένια αλυσίδα στο στόμιο τού λιμανιού, ώστε να εμποδίζεται η επίθεση τού στόλου των εχθρικών πλοίων. Πίσω από την αλυσίδα τοποθέτησε τα παρευρισκόμενα πλοία, ώστε να εμποδίζουν δυνατότερα την είσοδο και να αντιμάχονται τα εχθρικά.»

Σύμφωνα με τον Θάνο Δασκαλοθανάση, η πολιορκία ξεκινά στις 6 Απριλίου, Παρασκευή της Ζωοδόχου Πηγής, με ισχυρό κανονιοβολισμό των τειχών. «Όταν πέφτει η νύχτα, όπως θα γίνεται πάντα από δω και πέρα, οι πολιορκημένοι με πέτρες,ξύλα και δέρματα θα προσπαθούν να αποκαθιστούν τις ζημιές. Ο σουλτάνος περιμένει να τοποθετηθούν όλα τα κανόνια του σε θέση μάχης, ειδικοί σκαπανείς αρχίζουν ανασκαφές για να υπονομεύσουν τα θεμέλια του κάστρου, αλλά και να γεμίσουν την τάφρο με διάφορα υλικά, για να γίνει εύκολη η προσπέλασή της.»

Το Σάββατο 7 Απριλίου 1453, «οι προσπάθειες των Τούρκων να γεμίσουν την τάφρο, ώστε να μπορέσουν γρήγορα να την περάσουν, μόλις προκληθούν μεγάλα ρήγματα σε κάποιο σημείο του τείχους, συνεχίζονται. Τα λαγούμια που ανοίγονται από Τούρκους μηχανικούς, αντιμετωπίζονται με την διάνοιξη άλλων λαγουμιών από τους αμυνόμενους, που με τις οδηγίες του ειδικού μηχανικού Ιωάννη Γκραντ εντοπίζουν τα τουρκικά, ρίχνουν υγρό πυρ κατακαίοντας ζωντανούς τους εισβολείς.»

Το λιμάνι

Και πάλι ο λόγος στον Γ. Φραντζή: «Ο αμηράς, ωστόσο, ήταν και πάλι κατηφής και δάγκανε τα χέρια του σαν σκύλος και με τα πόδια του χτυπούσε την γη, βλέποντας τις τάφρους, που είχε γεμίσει, και τα τείχη, που είχε ρίξει δύο και τρεις φορές, να είναι ξανά ανορθωμένα, ενώ εκατόν πενήντα τριήρεις και διήρεις και μονήρεις να μην έχουν κατορθώσει να καταστρέψουν εκείνα τα τέσσερα πλοία, αλλά μάλλον να έχουν υποστεί τόσο μεγάλο φονικό, και στέναζε από την καρδιά του και καπνός έβγαινε από το στόμα του και συλλογιζόταν τι έπρεπε να κάνει ώστε να συνθλίψει την Πόλη και να την στενοχωρήσει, πολιορκώντας την και από θάλασσα και από ξηρά. Σκεφτόταν, λοιπόν, ένα τέτοιο τέχνασμα, ώστε να φέρει ένα μέρος τού στόλου του μέσα στο λιμάνι. Το σκέφτηκε και το έπραξε αμέσως.»

Από τη Δευτέρα 9 Απριλίου, της Διαικανισήμου, η πολιορκία γίνεται ολοένα και πιο σκληρή. Ξεκινούν οι προσπάθειες να αποκλειστεί ναυτικά η Πόλη και να εξουδετερωθεί η αλυσίδα που απέκλειε και φύλασσε τον Κεράτιο κόλπο. Η πρώτη, που γίνεται εκείνη την ημέρα, αποτυγχάνει.

Την Τρίτη 10 Απριλίου, «ο Μωάμεθ διατάζει να γίνουν εκκαθαριστικές επιχειρήσεις σε δυο μικρά φρούρια που βρίσκονταν έξω από τα τείχη, στα Θεραπειά, σε ένα λόφο πάνω από το Βόσπορο και σε ένα άλλο, στο χωριό του Στουδίου, κοντά στην ακτή της Προποντίδας. Και τα δυο καταλαμβάνονται και όσοι συλλαμβάνονται σκοτώνονται με ανασκολοπισμό,σε ορατή απόσταση από τα Τείχη, με τους πολιορκημένους να βλέπουν το φριχτό μαρτύριο. Ο Μπαλτόγλου καταλαμβάνει τα Πριγκιπόνησα. Είναι φανερό ότι ο σουλτάνος θέλει να παρουσιάσει επιτυχίες, για να ενισχύσει τη ψυχολογία του στρατού του.»

Την επόμενη ημέρα, οι Οθωμανοί ασχολούνται και πάλι με τα κανόνια, στήνοντάς τα στα ευάλωτα σημεία των τειχών. Στις 12 του μηνός, τεράστιες κανονιές χτυπούν τα τείχη με καταστροφικά αποτελέσματα. «Μερικές φορές γκρέμιζε όλο το τμήμα, και άλλες φορές το μισό, μερικές φορές ένα μεγάλο ή μικρό τμήμα ενός πύργου ή προμαχώνα. Και δεν υπήρχε μέρος του τείχους αρκετά γερό, για να αντέξει ή να αντισταθεί σε τέτοια ορμή και τέτοιο χτύπημα της πέτρινης μπάλας του κανονιού». Το τείχος που έστεκε απόρθητο για μια χιλιετία άρχισε να καταρρέει. Τα βλήματα των κανονιών εκσφενδονίζονταν με δύναμη και μερικές φορές περνούσαν πάνω από τα τείχη και έπεφταν μέσα στην πόλη, πάνω σε σπίτια ή εκκλησιές.

Εφευρετικοί

Οι θόρυβοι από τις εκρήξεις, οι εικόνες με γκρεμισμένα μέρη του τείχους, είχαν άσχημη ψυχολογική επίδραση στους πολιορκημένους που για πρώτη φορά βίωναν μια τέτοια εμπειρία. Ωστόσο το θάρρος, η αντίσταση και η εφευρετικότητα ήταν κι αυτή ισχυρή. Με ένα μείγμα σκόνης από κιμωλία και τούβλα δημιουργούσαν ένα σκληρυντικό επικάλυμμα για την εξωτερική επιφάνεια του τείχους. Για να μειώσουν την ταχύτητα της πρόσκρουσης, κρεμούσαν κομμάτια από δέρμα και μπάλες από μαλλί, τα αποτελέσματα όμως ήταν περιορισμένα.

Μια άλλη άσχημη εξέλιξη ήταν ότι τα τείχη και οι πύργοι ήταν ακατάλληλα μέρη για τη χρήση έστω και των μικρών κανονιών που είχαν στη διάθεση τους οι Βυζαντινοί. Από τις δονήσεις που προκαλούνταν, τα τείχη ταρακουνιούνταν και πάθαιναν μεγαλύτερη ζημία από αυτή που έκαναν οι ίδιοι οι εχθροί. Η τεχνολογία, έστω και σε αυτό το πρώιμο στάδιό της, είχε ξεπεράσει το Θεοδοσιανό τείχος που ήταν κατασκευασμένο για να αντέχει σε άλλου είδους πολιορκία.

Βέβαια και οι Τούρκοι είχαν προβλήματα από τη χρήση των κανονιών. Ήταν βαριά δύσχρηστα, και γλιστρούσαν στο λασπωμένο έδαφος από τις καταρρακτώδεις βροχές του Απριλίου. Μπορούσαν να ρίχνουν μέχρι εφτά φορές την ημέρα. Δεν έλειπαν τα ατυχήματα και οι θάνατοι των χειριστών τους. Ωστόσο μέσα σε μια εβδομάδα το εξωτερικό τείχος στην κοιλάδα του λύκου είχε καταστραφεί σε πολλά σημεία. Κάθε βράδυ, συνεργεία από άνδρες και γυναίκες έκαναν επισκευές,ενώ σηκώθηκε και ένας πρόχειρος φράχτης από ξύλα και βαρέλια γεμισμένα με χώμα, για να παρέχει προστασία στους αμυνόμενους, καταλήγει ο κ. Δασκαλοθανάσης.

Ο Παλαιολόγος

Οι δυνάμεις του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου στην πολιορκημένη Βασιλεύουσα ήταν πολυεθνικές,  με θρησκευτικές αλλά και εμπορικές διαφορές. Για να αποφύγει ο αυτοκράτορας τις τριβές Βενετών και Γενοβέζων , Ορθοδόξων και Καθολικών, Ελλήνων και Ιταλών, προσπάθησε και πέτυχε να αναμίξει τους στρατιώτες. Τα θαλάσσια τείχη όπου στην αρχή ο κίνδυνος δεν ήταν μεγάλος, λόγω της αλυσίδας και των θαλάσσιων ρευμάτων ήταν επανδρωμένα πιο αραιά.

Ο αυτοκράτορας, για να ενισχύσει το ηθικό του στρατού του, αποφάσισε να κάνει μια μικρή επίδειξη δύναμης. Οι Βενετοί και οι άλλοι ευρωπαίοι παρέλασαν με τις χαρακτηριστικές πανοπλίες και τα λάβαρά τους, ενώ οι γαλέρες τέθηκαν επί ποδός πολέμου. Η κίνηση αυτή είχε στόχο να δηλώσει την παρουσία των Λατίνων στην Πόλη. Ο ίδιος, καβάλα στο άλογο του, όργωνε κυριολεκτικά τα τείχη από το ένα άκρο στο άλλο, επιβλέποντας και εμψυχώνοντας τους υπερασπιστές, ενώ είχε δώσει εντολή ομάδες ιερέων να είναι κοντά στα τείχη, να ψάλλουν και να εξομολογούν τους στρατιώτες, να λιτανεύουν τις ιερές εικόνες, όπως επίσης και μέσα στην πόλη από κάθε εκκλησιά ακούγονταν ψαλμωδίες και ύμνοι.

Σε αυτές τις δύσκολες ώρες, η Εκκλησία έστερξε να βοηθήσει. Ο Γ. Φραντζής σημειώνει: «Επειδή, όμως, στο βασιλικό ταμείο σπάνιζαν και τα χρήματα γιά τον μισθό των στρατιωτών, ο βασιλιάς πρόσταξε να πάρουν από τις εκκλησίες τα άγια σκεύη και τ’ αφιερώματα στον Θεό και να κόψουν νομίσματα. Και κανείς ας μην μας κατηγορήσει γιά ιεροσυλία. Αυτό συνέβη εξαιτίας των αναγκών εκείνου τού καιρού, όπως έγινε και με τον Δαβίδ που, επειδή πείνασε, έφαγε τους άρτους τής προθέσεως, τους οποίους δεν επιτρεπόταν να φάει άλλος, παρά μόνον οι ιερείς. Έλεγε, λοιπόν, ο μακαρίτης ο βασιλιάς: αν ο Θεός λυτρώσει την Πόλη, τετραπλά θα τα επιστρέψω στον Κύριό μου».

Δυστυχώς, αυτό δεν συνέβη. Η συνέχεια είναι γνωστή και πικρή. Όλα τέλειωσαν το ξημέρωμα της 29ης Μαΐου.

Πηγή:orthodoxianewsagency.gr